fbpx

Grafik til konverteringsoptimering


Grafik til konverteringsoptimering

Grafik til konverteringsoptimering

En stor del af at sælge er at skabe en positiv forbindelse til kunden, hvilket kan gøres på mange måder. En af de mest undervurderede måder at gøre det på, er at bruge “positive” grafik symboler. Så det gælder om aktivt af få lavet grafik til konverteringsoptimering og indsat det de rigtige steder.

De fleste kunder forstår tekst og overskrifter, men mange gange på forskellige måder. En sætning eller overskrift kan meget hurtigt blive værdiladet forskelligt og det gør det ikke nemmere for os at få konverteringen. Men der er symboler og skiltning som næsten ikke kan forstås på forskellige måder. Hvis du ser et stopskilt så er du klar over du skal stoppe og når du ser et grønt lys i trafikken ved du at der er fri bane.

Så der er tegn og symboler der fortæller vores hjerne at tingene er ok og det kan du bruge på din hjemmeside.

Især to symboler er ikke brugt ofte og synligt nok. Det er fluebenet og hængelåsen som kan gøre en forskel for næsten alle som arbejder med grafik til konverteringsoptimering.

Fluebenet sender ok signaler til alle

Et flueben giver tryghedEt flueben eller checkmark forstår vi alle og det sender positive signaler til vores hjerne og underbevidsthed og er med til at skabe et flow i købsprocessen. Ofte har jeg haft held med at rådgive kunder til at bruge fluebenet i punktopstillinger – hvilket er nemt at implementere for alle uden brug af en grafiker.

Prøv at se forskellen på disse to tekster:

Grafik til konverteringsoptimering
Eksempel med brug af flueben

Nu sælges varen ikke alene på 3 flueben i en punktopstilling, men det er et element der er med til at give brugeren en god oplevelse af produktet. Som med alt muligt andet på nettet, skal man naturligvis passe på med ikke at overdrive brugen af checkmarks, men placere dem på psykologiske vigtige steder.

Hængelåsen gør også en forskel

Grafik til konverteringsoptimeringDe fleste har fået phsishing mails og har læst gruopvækkende beretninger om hvordan betalingskortoplysninger er blevet misbrugt. Så det ligger i de flestes underbevidsthed at man skal være lidt varsom. Dette kan være en hindring for konverteringen og den bør du arbejde på at fjerne. Så hvordan signalerer man at betalingen foregår sikkert og krypteret?

Du kan naturligvis bare skrive det, men det er nemmere at putte et symbol på der fortæller historien.

Lige som med fluebenet forstår vi alle at en hængelås betyder at oplysningerne er sikrede. Så det at få en hængelås med ind i sit checkout flow kan gøre en stor forskel. Det skal være placeret på en sådan måde at det fjerner den friktion og kundens tvivl. Sørg også for at det er nemt for brugeren at se yderligere information om hvordan i har sikret de oplysninger.

Hængelåsen kan også bruges af andre websites end e-Commerce sider og har til formål at give tryghed hele vejen gennem konverteringsprocessen.

Symboler og grafik kan være brancheafhængige

Der findes symboler som alle forstår uanset branche, men hold øje med den branche du arbejder med, for der kan være symboler som er enestående for det du arbejder med. Disse symboler er ofte det sidste lille skub i den rigtige retning og findes ofte brugt i b2b sammenhæng.

Så stop med at skrue op for din trafik før du har vurderet om du burde bruge flere symboler og anden grafik på dine landingssider.