fbpx

Byg ikke et hotel på en lejet grund


Sats å flere platforme

28-04-22 Digital strategi

"Facebook har lukket vores annoncekonto og nu har vi ingen trafik eller salg"

Jeg har efterhånden en del gange været i dialog med firmaer, som fra den ene dag til den anden har fået lukket deres annoncekonto hos Facebook. Desværre er der ofte ikke en "gyldig" grund til lukningen og firmaet står helt uforstående og kigger på at deres forretning vælter. 

I disse tilfælde viser techgiganten sit "sande" væsen, for de er iskolde og ofte helt umulige at komme i dialog med. Deres support og hjælpsomhed er på den kant, nærmest ikke eksisterende. Jeg kan fortælle små "gyserhistorier" om forløb, hvor firmaer med et 6 cifret månedligt annoncebudget, ikke får svar på henvendelser i ugevis. Men det skal dette blogindlæg ikke handle om, for så ville det blive alt for langt.

Husk også at for nyligt truede Facebook med at trække sig ud af Europa! Næppe sandsynligt men dog en håndgribelig trussel.

Det startede med at der blev bygget på lejet grund

Ulykken starter faktisk allerede i strategi valget. For hvis du som virksomhed satser entydigt på sociale medier, så ligger du en masse kræfter og penge i at opbygge et audience og en rækkevidde. Du oplever at det er en succes og dit salg og din trafik kommer nu i en lind strøm. Kort sagt oplever du at få succes, men samtidigt bliver du dybt afhængig af platformens performance.

Det svarer til at bygge et hotel på en lejet grund, du ved aldrig hvornår lejemålet opsiges

Historien viser desværre at eksempelvis Facebook i deres ageren, kan finde på at ændre vilkårene, reglerne og funktionerne så din adgang til platformen forsvinder. Også uden varsel.

Løsningen er super simpel og meget svær at eksekvere på bagkant

Løsningen er jo ikke svær, det handler om at have flere trafik kanaler, så når en kanal lukkes så skruer vi op for nogen af de andre vi har. 

Men hvis man nu entydigt har lagt hele indsatsen i en kanal, så skal der først startes op andre steder, hvilket kan tage meget lang tid. Så det er svært at handle på bagkant når "huset vælter".

Kort sagt handler det om at være forberedt på at "lejemålet" kan opsiges og at have flere kanaler i spil.

Sats på flere kanaler og "køb din egen grund"

Ud fra et strategisk synspunkt og med udgangspunkt i risikostyring, vil det være mere langtidsholdbart at bygge hotel på egen grund. Det kan gøres på flere forskellige måder.  Her kommer et bud på et par helt oplagte ting du kan gøre:

  • Nyhedsbreve
    Brug nyhedsbreve og sats på at bygge et publikum til det. Så bestemmer du selv hvor lidt og hvor meget der skal kommunikeres. Samtidig har du "ejerskabet" over kanalen. 
  • SEO
    Søgemaskineoptimering er en god måde at skabe diversitet i din trafikstrøm. In worst case scenario og du skulle ryge ud af Google, vil der være chancer for at komme tilbage - lige som at der trods alt er andre søgemaskiner.
  • Web push
    For ikke ret mange penge kan du etablere en tjeneste, hvor brugerne på dit website kan "alarmeres" om at der er nyt indhold de bør se. Gjort rigtigt er det en billig måde at holde brugerne tæt på dig.
  • Egen video platform
    Brug din egen video hosting platform. Ja Youtube er kæmpe stort, men du kan være herre i eget hus ved eksempelvis at bruge Vimeo eller andre tjenester, til at hoste dine videoer. På den måde kan de bringes i spil på andre platforme.

Konklusion: Risikospredning og fremsynethed

Der er mange forskellige ting der kan bringes i spil - men husk at det er svært at gøre på bagkant.