fbpx

Forhal Fordrej Fornægt


16-11-16 Digital strategi

På mange arbejdspladser er der store digitale forandringer, hvilket naturligvis er fedt for nogen og knap så attraktivt for andre. Det er lige fra tidsregistrering, marketing automation, e-læring, CRM, fjernmøder via Skype – kort sagt der er rigtig mange digitaliseringer på vej.

Ofte er der ved digital forandring behov for implementering af nye arbejdsgange og procedurer, hvilket også kan møde modstand rundt omkring.

Nu har jeg gennem årene, haft mange digitale touch points rundt omkring i både små og store virksomheder og har mødt forandringsvillige folk, som er glade for de muligheder og som de nye digitale forandringer kan give. Men jeg har også haft fornøjelsen af dem, som med stor præcision og god timing kan være med til at besværliggøre forandringen. Der er især 3 typer af personer, som kan besværliggøre alle processer og det er dem som jeg vil beskrive her:

Forhaleren

Forhaleren kan virke tilbagelænet og ligeglad Du kender sikkert ham/hende der officielt er helt ok med indførelsen det nye “system” i virksomheden. Man hører aldrig personen brokke sig i det åbne, men i deres eget stille sind er de ikke enige i beslutningen og har nu kun en mulighed:Forhal indførelsen.

En god forhaler sidder gerne i en position hvor de skal give input til en proces, eller skal komme med data eller vejledninger for at det kan iværksættes. Han/hun kan hvis kortene spilles rigtigt finde så mange huller i osten, at der hele tiden lige går en uge mere. På et tidspunkt kan de næsten ikke trække den mere, men så spiller de et af 4 sikre kort. For der er altid noget galt med:

  • Datagrundlaget – men der kommer naturligvis friske data om lidt
  • Noget teknik som ikke virker – det kan være en SQL server eller et api kald der ikke virker.
  • Noget sikkerhed eller en standard der ikke er overholdt så det ikke spiller sammen
  • De tildelte resurser – vi har først tid om xxxx antal dage/uger/måneder

Forhaleren kan man ofte finde i en it-stilling(product owner og kan være utrolig svær at rykke holdningsmæssigt, hvis ideen om det nye projekt ikke er hans/hendes eget. De er som regel ikke imod digital forandring men skal absolut tages med på råd først.

Tip: Få forhaleren til at tro det er deres egen ide

Fordrejeren

Fordrejeren kan få det hele til at give bagslagFordrejeren er den interessante type, som er helt klar til digital forandring, så længe forandringen sker på fordrejerens præmisser. Det er her at de udstukne retningslinjer for eksempelvis CRM systemet kun overholdes 2/3. Det kan da godt være at tilbuddet skal kobles på kunden, men det er lidt besværligt så det undlader man i deling XYZ, for er det afelingslederen der sætter standarden. Det gør nu at 20% af alle kunder ikke har deres tilbud i CRM og nu er der ingen pipelines der stemmer.

Det skaber usikkerhed i de andre afdelinger som nu også tager det mere lemfældigt med tilbud på kunderne. Det giver en kædereaktion, som gør at der til sidst ikke er nogen der stoler på CRM og det giver grobund for “skuffesystemer” og interne regneark i afdelingerne.

Fordrejeren har som sådan ikke en dagsorden om at sabotere projektet, men han/hun har ikke set helheden i projektet og føler intet ejerskab for den samlede succes. Der er mange eksempler på tidsregisteringer, marketing automation m.m. hvor der ikke skal mange fordrejelser til, før at helheden smuldrer. En fordrejer sidder ofte på mellemleder niveau og han/hun smitter hele afdelingen med “dårlig” adfærd

Tip:Få et stærkt tilsagn fra alle afdelingsledere/mellemledere

Fornægteren

Fornægteren kan være meget svær at nåDen skarpe fornægter er måske den sværeste af de tre typer, fordi de næsten er uden for pædagogisk rækkevide. De nægter simpelthen at tage de nye tiltage i brug, hvilket giver rigtig meget støj og gør livet svært for kollegerne.

Fornægteren særlige teknikker er blandt andet:

  • At være fraværende ved eksempelvis fælles demonstration af det nye intranet – på den måde har de jo aldrig “lært” at bruge det.
  • At gøre som man altid har gjort – sender email til alle i virksomheden om sofaen der er til salg, på trods af det skulle ligge på intranettets opslagstavle. De undskylder naturligvis bagefter men gør det gang på gang.
  • At undskylde sig med travlhed og så alligevel aflevere alle de fysiske bilag, fordi de nægter at bruge bilagsappen på telefonen. Dermed tvinger de bogholderen til at gøre som han altid har gjort, fordi der jo skal bogføres.

Man kan meget ofte finde fornægteren på slutbruger niveau eller længst nede på “gulvet”. Det er ikke fordi at de ødelægger så meget, men de forhindrer at man får det fulde udbytte af initiativet.

Tip: Det er som regel en blanding af pisk eller gulerod der flytter dem i den rigtige retning

Så når den digitale strategi skal rulles ud er det vigtigt at være opmærksom pÅ:
Der bliver ikke mindre digital forandring fremover, så det stiller store og nye krav til forandringsledelse. Men fælles for udfordringerne at det ikke bare kan besluttes på toplederniveau – projektet skal sælges ind i hele organisationen.