fbpx

Er dit website Harrys Grill og garage?


Undgå at blive ramt af google content update

29-08-22 SEO

Google helpful content update er på vej...

Men du bliver næppe ramt af den - med mindre du har dummet dig og lavet et "grill og garage" website.

Altså prøver at formidle helt forskellige ting på det samme domæne -  og endnu værre på tæt beslægtede sider.

Ville du købe mad på Harrys grill og garage? Næppe for chancen for at du får et lækkert måltid er nok minimal ... men du ville nok heller ikke foretrække et værksted som ikke er specialister i biler.

Det er sådan Google hepful content update blandt andet virker - den update vil fokusere kraftigt på emner - som ligger for langt fra hinanden.

Så holder dit indhold sig inden for samme emne?

How NOT to eksempel:

(Set i virkeligheden)

Jeg faldt over et website, hvor deres hoved ydelse er noget med havemøbler og udendørs ting. De ligger pænt til på flere af ordene, og mit gæt er at de får god konverterende trafik. Sitet berører blandt andet emner som vedligehold, holdbarhed og vandtæthed m.m.


Men som menupunkt er der også to produkter til hunde.

Disse to produkter ligger så langt væk fra deres andet sortiement og der er ingen rød tråd til de eksisterende varer.


Her er det helt tydeligt, at ejeren er "faldet" over noget som han/hun synes er super smart. Så det prøver man lige at afsætte OGSÅ via sin hovedside.

Det website ligger sig i absolut klaskehøjde i forhold til den nye Google content update.

Er dit indhold beslægtet eller vildt fremmed?

Google har en intention om, at deres nye update skal give brugene en god oplevelse. Men vil også gerne ramme indhold, som på ingen måde er unikt, informerende og velskrevet. De prøver selv at sælge deres update som en "AI content killer" og hævder at de kan genkende indhold, som ikke er produceret af mennesker.

I første omgang rulles updaten ud på engelsk og mit gæt er, at der kommer til at gå en rum tid (+ 6 måneder), før vi vil kunne se spor af den update i danske søgeresultater.

Forstå hvordan emner skal hænge sammen i forhold til helpful update

Nu er det jo bare en "dum algoritme" der skal vurdere tingenes sammenhæng. Men du kan hjælpe den på vej, ved at have en overordnet paraply der samler dine undersider/services og produkter.

Gode sammenhænge
  • Vaffeljern, hårtørrer, høretelefoner = El artikler som overordnet paraply
  • Løbesko, Yoga måtte, proteinpulver = Træning som overordnet paraply
  • Undervisning, rådgivning, konsulentydelser = ET ekspertemne
Gråzone emner hvor det kan blive svært
  • Frisører der vil sælge massageprodukter, så som massagepistoler/apparater. Her er velvære måske den overordnede paraply, men det bliver svært.
  • Flisecenter som sælger fliser, men som har lavet noget omkring armaturer også. De får tæv i en kommende update hvis de ikke får skabt content, som binder det bedre sammen.
  • Rengøringsfirma der også gerne vil sælge gavekurve - sagen er tabt på forhånd.
Nyttig huskeregel

Hvis du ikke kan finde andre websites, som har de samme emner som dig SAMLET, så bevæger du dig ud i en gråzone. En algoritme er ikke klogere, end det input den kan indsamle. Dansk er et meget lille sprog - så det kan være svært at være "first mover" på den del.

SEO fagudtryk

Inden for SEO arbejdes der med begreberne "pillar" og "cluster" pages. Grundlæggende er det lig med det jeg har skrevet oven over her.

Men drømmer du om at blive SEO gøgler for alvor, vil du kunne have glæde af at læse mere om emnet.

Du bør panikke over den nye helpful content update hvis:

Du har indhold som er genereret af software - hvilket kun ca. et par % af det danske web er. Hvis du kun har få undersider der omhandler dine vigtigste ydelser og keywords.

  • Dit indhold er genereret af robot software
  • Du har få undersider
  • Hvis dine emner ikke har en rød tråd
  • Hvis dit indhold ikke giver en god brugeroplevelse