april 27

Youtube SEO er den nemme søgemaskineoptimering

SEO

Er Youtube SEO den nemmeste af SEO disciplinerne?

At komme højt op i Youtubes søgeresultater er efter min vurdering, en af de nemmeste SEO discipliner der findes.

Det kræver ikke mange fiksfakserier at komme op blandt de øverste resultater på Youtube. I modsætning til traditionel SEO på dit eget website, skal du ikke slås med:

  • Koden og hastighed på dit website - det står Youtube gladeligt for
  • Indeksering - for din video bliver skudt direkte ind i maskinrummet
  • Intern linkbuilding og struktur - fordi kanalstrukturen allerede er lavet for dig.

SEO på Youtube er næsten som i de gamle dage

I "gamle SEO dage" kunne simple titles og descriptions på dine undersider bringe dig højt på Google. Især kombinationssøgninger var en guldgrube og en hver gennemskrivning af titles på et website, gav minimum 50% flere besøgende.

I dag skal der meget mere til og det kræver en større arbejdsindsats af opnå gode SEO placeringer. Men det gør det ikke på Youtube, hvor det er meget åbenlyst at videoens title og description fylder meget i rankingen. Når jeg tjekker Youtube rankings, så er søgeordene med i +90% af alle titles.

Eksempel på "nem" nr. 1 placering

Søgeordsanalyse på Youtube er hele omdrejningspunktet 

Der er en meget tydelig sammenhæng, mellem brugernes søgninger og deres intentioner og det skal du bruge aktivt når du beskriver dine videoer.

Det hele starter med at du skal finde ud af, hvad brugerne søger på. Du bør tjekke op på om:

  • Der er en rimelig volumen
  • Om søgningerne har høj relevans for dit produkt
  • Om det er værd at arbejde med fremadrettet - er der en stigende trend?

På dansk er er der ikke store volumer at arbejde med, så du skal tænke dig godt om hvis du laver videoer med SEO som trigger. Læg mærke til hvor "få" søgninger der er tilknyttet emnet "robotplæneklipper" på Youtube ifølge Ahrefs

Søgevolumen stiger kraftigt på Youtube

Flere og flere (især unge) bruger Youtube som deres søgemaskine, så det giver en naturlig vækst i antal søgninger. Især "How to" videoer har store søgevolumeer og har du et produkt der skal bruges/anvendes, så bør du kigge meget på "hvordan" videoer.

Så måske er det nu du skal rykke igennem på dine videoer i forhold til seo.

Engagement er den "hemmelige seo sovs" på Youtube

Der er dog lige en enkelt "lille" faktor, som fylder meget på Youtube. Det er "engagement" faktoren, som dækker over hvor meget der bliver liket, kommenteret og delt. I Youtube algoritmen for synligheden fylder den rigtig meget.

Så dine videoer bør være "likeable", hvilket er nemmere at skrive end at gøre 🙂

Men på danske søgninger og danske channels kræver det ikke mange likes før du ranker højt. Så en virksomhed der gerne vil fylde noget på bestemte søgninger, kan med meget få midler komme langt. Prøv at putte 3.000 kr. i et par videokampagner i Google Ads og se hvad det gør for antallet af visninger m.m.

Derfor er Youtube seo den nemmeste af seo disciplinerne:

  1. Konkurrencen er meget lille i forhold til traditionel SEO
  2.  Du skal ikke rode med tekniske ting på dit website
  3.  Det kræver et minimum af research og skrivning af titles og descriptions for at opnå resultater
  4.  Linkbuilding "erstattes" af engagement og det kræver i DK ikke ret meget


Du vil også kunne lide:

Undgå Google core web vitals hysteri

Brugertest værktøj

Fede overskrifter giver fede ordrer

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}