Shoppingadfærd eller konverteringsrater?

Digital strategi

jun 13

Alle e-købmænd har som regel stor indsigt i hvad deres konverteringsrate er, men det kan til tider give et lidt forkert billede. En af de nemmeste måder at øge en konverteringsrate på, er blot at frasortere den trafik der ikke rigtig konverterer, men det er jo ikke ensbetydende med vækst. Måske er der for meget snak om konverteringsrater og for lidt snak om detailoptimering?

Jeg er blevet større og større tilhænger af at analysere på shoppingadfærd og på at stoppe frafaldet.

Shoppingadfærd siger meget

Shoppingadfærd er interessant for alle shopejere og det har aldrig været nemmere at forholde sig til det gennem Google Analytics.

Et af mine bedste steder at optimere er på udtjekningsflowet og fokusere på de frafaldstal der er der. Ofte er det få ting der kan gøres for at sætte lidt mere skub i salget og ved at bruge eventtracking og eksempelvis Hotjar kan du få indsigter der skaber optimeringspunkter.

Nogen gange bør man gå igang med A/B tests og andre gange kan du med sund fornuft lave forbedringer. En af måderne at gå til værks på er at bruge Analyticspunktet “Analyse af adfærd i forbindelse med udtjekning” som ligger under E-handel. Det fede ved det punkt er at du meget hurtigt kan se forskellene på frafald og det gør at du nemt for et overblik over de steps der gør en forskel.

Herunder ser du et eksempel på tal før og efter en optimering – læg mærke til hvordan frafaldet i det første step er forbedret – noget der på den lange bane betyder en masse for salget.

Før forbedringer er frafaldet i det første step /billing and shipping /23,31%

Frafald på 23,31%

 

Efter forbedringer er frafaldet på det step nu 21,76%

Frafald 21,76%

Det er de små ting der gør de store forskelle og moralen er ganske simpel – bliv ved med at have fokus på udtjekningsflowet og få det delt op i de steps som giver overblik. Google Analytics er din ven til at gå smart til værks med den daglige optimering og gør dig selv den tjeneste at have konstant fokus her.

God optimeringslyst 🙂

 

 

About the Author