maj 15

Tiktok – vanvid eller fremtid – måske begge dele

Digital strategi

Hvis jeg sad på direktionsgangen hos Facebook ville jeg være i total panik over tjenesten TikTok. Hvis jeg sad hos Google ville jeg MÅBE over at de ikke havde set en mulig Youtube dræber. Fælles for dem begge er at de ligner støvede kanaler for det ældre publikum, hvor mor og far kan dele deres holdninger til Covid19, søde katte og "How to" videoer.

De voksne kender og forstår ikke TikTok - og måske er det derfor det er blevet så populært?


TikTok er den app som har fået flest downloads nogensinde på et kvartal og ifølge mediet og overvågningstjenesten Sensortower, har de på første kvartal 2020 haft 315 millioner downloads. Tallene er lidt upræcise men det estimeres at TikTok er downloadet 2 milliarder gange ... et totalt svimlende tal for den kinesisk ejede app. Her er en genenmgang til dig der vil prøve at forstå hvad det er.


Hvad kan man egentlig på TikTok?

Ved første øjekast ligner TikTok et galehus for folk med en mobiltelefon. Et hav af skæve videoer, hvor man tænker at det ligner en reklame for "Karokebarer på syre" eller "Jackass gone wrong". Den første halve time man er på TikTok tænker man også:


"Det er som et talentshow totalt uden redaktør - alle slipper igennem"

Det er en vanvittig blanding af små videoer på mellem 15-60 sekunder, hvor brugerne kan uploade Snapchat lignende videoer af sig selv og deres gøren og laden.


Det som gør TikTok helt unikt er deres app, hvor du meget hurtigt kan lave videoer med baggrunde, effekter, filtre og lyd. På en særdeles ubesværet facon, hvor du ikke behøves at have videoredigerings software eller klippeværktøjer.


Kort sagt har de lavet så brugervenlig en app, så selv små børn og gamle nisser kan finde ud af at lave videoer.


Hvad er det for nogen videoer TikTok viser?

Hvis jeg skulle sige det med tre ord, ville jeg beskrive TikTok med disse: humor, optræden og selfies. Men tag selv et kig på noget af det som har trendet i maj 2020.



TikTok mønter flyder rundt for milliarder

En ting som man ikke kan på så mange af de andre sociale medier, er at kunne give "gaver" til folk man godt kan lide.


Når du får en Tiktok konto får du også en wallet/pung, hvor du kan købe coins/mønter. Disse mønter kan du så give væk til dem du følger/liker eller på andre måder vil belønne. Møntsystemet er udefra totalt ugennemskueligt fordi dem der modtager mønter, på ingen måde får hele møntens værdi tilbage.


Det betyder at tjenesten bag TikTok tager en særdeles velbetalt vekselkurs og tjener godt med penge hver gang der deles mønter ud. Når modtagerne af mønterne veksler tilbage er det ifølge flere "TikTok calculators" med ca 50% i kommision til dem.

Rige TikTok teenagere

NY Post har en interessant artikel om indtjening


Donationer er ikke ukendt for forskellige tjenester, men dette mønt circus er af en helt anden uset dimension. Udbetalingen foregår bagefter over PayPal og det må være skattemyndighedernes helt store mareridt at udrede, hvad der er op og ned i indtjening på den platform.


Der skal ikke meget fantasi til, at forestille sig at "TikTok valuta" pludselig kan bruges på andre platforme og til at købe andre typer ydelser. Det vil skabe endnu mere pres på almindelig valuta med en meget stærk cyber møntfod.


TikTok har ændret i deres betingelser for at kunne sende penge og man skal nu være 18 år for at kunne gøre det. Hvilket må være en kæme lettelse for forældre verden over.


Men hvad er det for noget indhold der er på TikTok?

Men milliarder af downloads kan svaret være - hvad er der IKKE på TikTok? For der er alle typer af genrer og videoer.


TikTok voksede kraftigt da de købte den amerikanske musiktjeneste http://musical.ly/ og fik adgang til rigtig meget musik. Så kernen har været musik/dans/lipsync videoer og det er til dels stadig en stor del af tjenesten. De store musikselskaber rundt i verden, er begyndt at spotte talenter og potentiale på TikTok.


Hvis du er ny på TikTok vil du hurtigt opdage, at lyd, larm og musik er en stor del af universet. Så hvis du er til mere rolig og nedtonet social media må du hellere blive over på Instagram.


Skal man pege på nogen gennemgående temaer, så er der bunkevis af:

  • Dans- og musikvideoer hvor det lidt karokelignende setup er i overtal. Det er godt hjulpet på vej af de musikmuligheder der ligger i app´en.
  • Pranks - altså videoer hvor brugeren tager pis på andre og får dem til at grine.
  • Selfies i alle formater, både med humor, alvor og til tider også indsigt.

En blanding af Facebook, Snapcaht og Instagram memes gone wrong?


TikTok har lånt lidt af det hele fra andre sociale medier

Som nævnt ovenfor, så er det unikke ved TikTok deres meget videoredigeringsvenlige app. Den resterende del er i princippet "bare" SoMe copy/paste. For i appen kan du naturligvis gøre de ting som du også kan på Facebook, Twitter, Youtube m.m.


Så selvfølgelig kan du på TikTok:

  • Kommentere på andres videoer. Det bliver brugt næsten alle steder og lad det stå helt klart, der er ikke mange moderatoer på platformen. Så tonen kan hurtig blive rå og særdeles hadefuld. Hvis du har en pige med spiseforstyrrelser og mindreværd ville jeg forbyde dem at være der.
  • Du kan selvfølgelig også like en video.
  • Delinger er også særdeles nemme og det er også blevet muligt at smide links direkte. Vil du se 3 gudemål fra fodbold - så klik på det her link.

Ikke så mange ord om TikTok annoncering

Du kan også annoncere på tjenesten, men deres annonceplatform er i beta. Som virksomhed kan du ikke bare oprette en konto. Du skal først udfylde en formular og så kontakter de dig. Ingen tvivl om at de vil gøre meget mere ud af dette end de gør i dag.


Så derfor ikke så meget om TikTok annoncering i dette indlæg.

Er TikToks stærkeste feature integrationen til alt andet?

Hvis man har andre sociale medier man gerne vil have videoer på, så som messenger, Snapchat, Facebook m.m. - så er det virkelig nemt at ligge sine videoer på der også.


Så ved at bruge TikTop app til videoproduktion kan man springe mange led over i sin deling af indhold. På den måde overgår TikTok langt sine SoMe konkurrenter i funktionalitet.

Facebook nærmest blæst væk

Mens Facebook slås med EU og andre lande omkring brug af data har TikTok nærmest i ly af natten taget en stor del af "funny video" markedet. I praksis betyder det at der bliver et større og større generationskløft på Facebook. Som reelt med Snapchat og TikTok er under pres for at holde fast i de unge.


Da Facebook opdagede faren lancerede de deres "Short video app" Lasso, som på ingen måder er slået igennem og som lige nu nok bliver Marc Zuckenbergs "Google+" - så det spår jeg en kort levetid.


At Facebook har grund til at frygte TikTok næres kun yderligere, når man ser på at TikTok nærmest har åbnet kontor på samme vej som Facebook bor. Rygterne fortæller også at TikTok jager Facebook nøglemedarbejdere - det kan du læse mere om her.


Kan TikTok blive en Youtube dræber?

Fremtiden er som bekendt svær at spå om, men der kan ikke være tvivl om at TikTok må være en alvorlig torn i øjet på Google. De går nu glip af rigtig meget nyt produceret indhold på deres tjeneste, hvilket kan blive særdeles dyrt for dem. En af forskellene har været at TikTok købte en musiktjeneste (Musical.ly) og kunne tilbyde "lynproduktion" af musikvideoer.


TikTok er gået fra at være meget underholdningsorienterede, til også at have betragtelige mængder videoer som svarer på spørgsmål. Når man kigger på antallet af videoer som har "How to" i titel og hashtag, så kan man se de trænger sig ind på Youtubes domæne.


Mange af de helt store Youtubere har over længere tid "øffet" over indtjeningen på deres Youtube kanal og her kan Google også kommer under pres, da TikTok med deres mønter gør det muligt med direkte belønning.


Efter sigende vil Google som også har rettigheder til rigtig meget musik, lave en TikTok konkurrent i deres app. Her vil Google bruge rettighederne til at lancere en tjeneste, som lige nu går under navnet "Shorts". Dette er ikke endelig bekræftet, men er beskrevet i flere forskellige medier - blandt andet Theinformation.com.


Spørgsmålet er om de er for sent ude, eller om de kan hive TikTok brugerne over på deres platform.


Store brands må forholde sig til TikTok

Hvis du var marketingschef i et stort brand, hvordan ville du så have det med at dit produkt var placeret blandt millioner af "småskøre" og "skæve" videofolk? Det kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på enhver corporate ansat, at skulle prøve at kontrollere den "galskab" og opfindsomhed der findes.


Langt de fleste store brands har social media managers ansat, som med kyndig hånd "regulerer" omtaler m.m. på Facebook, Instagram og Youtube. Her er spillereglerne blevet meget klare og både Google og Facebook har sådan nogenlunde styr på ting som ophavsret. Det gør at opgaven med at styre "omtalen" ikke er lige så svært som det har været.


Hvad gør man når en legofigur ryger i blenderen?


Søger man på hashtagget lego på TikTok, så viser de at der næsten har været en milliard afspilninger af videor med det tag. Det er mange visninger. Meget af det er begejstret og god branding, men der er bestemt også det modsatte. En af de mere skøre indslag er den med legofyren der ryger i blenderen.

Næsten en milliard visninger


Tager man derimod en kanal som TikTok så er den simpelthen stadig så ny og uprøvet, at meget af det indhold som flyder rundt der - på ingen måder kan styres eller kontrolleres. Der er ikke brugt mange kræfter rundt på marketingsgangene til at forstå hvad TikTok er eller hvad det gør.


Jeg har svært ved at forestille mig, at der ikke i nær fremtid bliver et stærkt behov for at få mere styr på det.


Hvilke brancher og brands kan have gavn af TikTok?

Ingen tvivl om at TikTok i sin nuværende form, er et 100% rent btc medie. Som btb virksomhed vil du drukne i sjov og spas og der vil ikke være nogen former for gennemslagskraft.


Musikindustrien vil helt oplagt kunne nå langt på platformen, så hvis man kan engagere tusindevis af brugere til at danse til et bestemt musiknummer, så vil det have en effekt. Jeg tror også at underholdningsbranchen vil kunne bruge platformen til promovering af standup, shows, film m.m.


Forlystelsesparker vil elske TikTok

Oplevelser vil givetvis også have en stor fremtid, hvis det bare kan vises på godt 15 sekunder. En hver forlystelsespark med respekt for sig selv, vil have gavn af at være til stede. Det at "fremme" eller promovere små videoer fra sine topforlystelser, vil nærmest med garanti give en stor synlighed. Kigger man på hashtagget #rollercoaster så er der næsten en halv milliard visninger på TikTok.

Hashtag:#rollercoaster


Prøv at tage et kig på disse tags på TikTok og få en ide til brancher:

I princippet kan langt de fleste brands som henvender sig til forbrugeren, få en anderledes oplevelse ud af TikTok platformen. Men på ingen måde i en kontrolleret form og det vil nok udfordre de fleste virksomheders initiativer p.t.


Lidt om kinesere, etik, ytringsfrihed og moral

Det er ingen hemmelighed at TikTok er kinesisk ejet. Det er heller ikke en hemmelighed at alle kinesiske virksomheder er underlagt en vis form for censur og kontrol af de kinesiske myndigheder.


Det er også p.t. svært at gennemskue hvad der sker med brugernes data og hvad deres app egentlig kan bruges til. Der har været masser af omtale omkring mangel på forældrekontrol og børns sikkerhed i forhold til pædofile.


Mangel på moderatorer og retningslinjer gør det til en "spændende" platform, hvor de i modenhedsniveau er langt fra de mere etablerede SoMe platforme.


Er du KÆMPEFAN af GDPR, ophavsret og en god tone på nettet, så er TikTok næppe en platform du vil føle dig godt tilpas på.


Det er naturligvis op til den enkelte person og virksomhed at forholde sig til ejerskabet og firmaets adfærd.



Fordele og ulemper ved TikTok

Skal i starte op på TikTok platformen?

Pros

  • Du kan stadig opnå en "firstmover" effekt da platformen er meget uprøvet i forhold til virksomheder
  • Du kan kommunikere på en mere fri og uredigeret facon. Gjort rigtigt vil du fremstå som ung med de unge.
  • Går du viralt er rækkevidden eksplosiv og effekten superhøj.
  • Du får fat i det unge publikum som ellers kan være svært at ramme

Cons

  • Trods mange nye tiltag så er det stadig "Det vilde Østen" - med manglende SoMe erfaring. 
  • Skal du ses i en sammenhæng af "X-factor på stoffer"? Vanvittigt meget useriøst indhold på platformen som du måske ikke vil ses sammen med.
  • Tonen kan være særdeles rå og ubarmhjertig og ordet "shitstorm" rækker langt på TikTok
  • Hvad sker der med data, ytringsfrihed og den kinesiske regering?

TikTok Konklusion

Det er fedt at være i kontrol med sine sociale medier. Men kontrollen kan ikke bruges til meget hvis dit publikum er et andet sted. Så du skal forholde dig til, hvor "meget" vil du gerne i kontakt med dit publikum?


TikTok er helt sikkert kommet for at blive og på den platform vil der også være vindere og tabere.

Så du skal spørge dig selv om følgende:

  • Kan du fortælle den rigtige historie om dig og dit brand på 15 sekunder?
  • Kan du leve med at tingene kan stikke lidt af - både positivt og negativt?
  • Vil du gerne opbygge et publikum hovedsageligt bestående af unge?
  • Hvordan har du det med ytringsfrihed, gdpr og kinesere?

Du vil også kunne lide:

7 tips til et stærkt krise comeback

Btb salg på hjemmesiden – alle veje fører til “Om os” og “referencer”

Når tingene sælger sig selv

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}