marts 18

7 tips til et stærkt krise comeback

Digital strategi

Der findes ingen simple opskrifter på at overvinde en krise. Men her følger 7 tips til ting du kan gøre nu. for at vende stærkt tilbage efter krisen. 


Hvert tip kræver lidt arbejde, men er hele indsatsen værd - udnyt den tid og det frirum du har nu.


1.

1. Find din virksomheds sande værdi

Først og fremmest skal du finde et til dit firmas berettigelse - hvorfor er det at du er en "gave" for dine kunder? Er du hurtigere, bedre, mere kreativ, stærkt pålidelig eller bare møgerfaren?

Al din kommunikation, gøren og laden bør være gennemsyret af dine value propositions, på den måde står du skarpt i dine kunders øjne. Så genopfrisk eller genopfind hvorfor du er noget særligt og få sat kommunikation på det.


En af mine egne value propositions er:

"Seniorerfaring til juniorpriser" - Jeg har hjulpet mange af de største virksomheder i DK med online markedsføring og har en kæmpe erfaring (+20 år). Men i kraft af at jeg er blevet selvstændig med kontor hjemme, kan jeg tilbyde mine ydelser billigere, da jeg ikke har stor husleje, receptionister, projektledere m.m. som skal betales.


De fleste af mine kunder mærker min erfaring på new biz møder og kan godt lide "seniorfremtoningen" - næsten lige så meget som de kan lide "juniorpriserne".


Hvis du er lidt i tvivl om hvad value propositions helt præcist er - så kig evt. på dette blogindlæg.


Få lavet "slogans" / "catchlines" / overskrifter der skarpt beskriver dig - disse kan bruges i overskrifter, nyhedsbreve, facebook annoncering m.m. 

Ligeledes gør de dig fokuseret på den værdi du kan tilbyde.

2.

2. Få din reference/case side til at se megasexet ud

Du ved med dig selv at du er god og at du/leverer gode resultater - men det ved nye kunder ikke. Derfor er det så supervigtigt at du har gode cases og referencer på hjemmesiden.

Lad os bare være helt ærlige, når du har megatravlt og det går godt i firmaet, så er det ofte her vores indsats halter lidt. Nu har du chancen for at få beskrevet nogen af dine glade kunder og gode cases, så du får vist at andre kan stå inde for dine produkter.


Alle online studier viser, at "Om os" og "cases/reference" sider er kæmpe omdrejningspunkter på kunderejsen. Det er min erfaring at konverteringsraten forbedres, når vi kan få en kommende kunde til at læse om vores ydelser - og derefter vise at vi har glade og tilfredse kunder. Det kan du læse mere om i dette blogindlæg.


Er du håndværker er det nu, alle dine fede før/efter billeder skal frem i lyset. De solide billeder der viser hvilken forskel du gør, er helt fantastiske at bruge i markedsføringen.

Eksempel på før og efter billeder på Facebook

Så sæt tid af til at få skrevet cases og indhentet referencer, hvilket kan være en god mulighed for dialog med tidligere kunder - måske også en mulighed for dialog om yderligere arbejde.

3.

3. Styrk dit netværk på LinkedIn og Facebook

Når folk bliver arbejdsløse og søger nyt job, så trækker de ofte på deres netværk på sociale medier. På LinkedIn er det "hverdagskost" at folk skriver de søger nye muligheder.


Det er dog svært hvis man ikke har dyrket netværket før man skal bruge det. Så det er oplagt i en corona ventetid at række ud til nye kontaktpersoner, du skal dog huske ikke at prøve at sælge noget her. Men det er helt i orden at være ligefrem i sin tone og ikke skjule at du ønsker at styrke dit netværk og senere din forretning.


Så find frem til nøglepersoner i virksomheder du gerne vil i kontakt med, skriv ekesempelvis til dem:


Hej xxxx

"Jeg har fulgt din virksomhed i gennem årene og har flere gange tænkt jeg ville tage kontakt. Nu har coronaen gjort at jeg endelig har fået tid til at række ud til interessante personer her på LinkedIn. Jeg ved en masse om online marketing og tænker at vi kan have gensidig glæde ved at være connected."


Nu skal du ikke gå direkte til tastaturet og tæppebombe alle på LinkedIn, men find din jagtliste frem og prøv at række ud til 5-8 personer og se om du kan lave en meningsfuld kontakt.


Læg et stykke kontinuerligt arbejde i at styrke dit netværk - det ved jeg kommer mange gange igen. Når krisen er helt ovre er det for sent at gå i gang ...


Du er velkommen til at connecte med mig på LinkedIN.

4.

4. Folk keder sig lige nu - Udnyt deres tid og underhold dem

Nu er der mange som ikke pendler på arbejde og som bliver stimuleret væsentligt mindre end normalt. Det at sidde alene hjemme og arbejde er ofte sværere end man tror. Heldigvis er der en grænse for hvor meget Netflix og Youtube som folk kan kapere, hvilket gør at de er nemme at indfange i andre universer.


Det giver dig en mulighed for at lave mere uddybende indhold til dine kunder, som pludselig har tid til at fordybe sig. Normalt anbefaler jeg ikke længere blogposts og lange videoer, men i disse corona tider har du chancen.


Du kan tænke i at lave "how to guides" eller små e-bøger som folk har tid til at læse. Tænk i noget indhold som kan have en lang levetid og hvor du mellem linjerne får vist din faglighed.


Content marketing

I min verden kaldes den slags indhold for content marketing og det har en stor effekt. Især hvis man kan ramme sit publikum og engagere dem i det.


I virkeligheden er det kun fantasien der sætter grænser, men her er et par skud fra hoften, på indhold der kunne produceres:


Elektrikeren:(Blogindlæg)
7 tips til at reducere din elregning med 25%


Advokaten: (3 minutters video bag et skrivebord)

5 huller i dine kontrakter som kan koste dig mange penge


Fysioterapeuten (Lille E-bog):

Sitting is the new smoking - Øvelser der gør kontorarbejde mindre farligt


Strategen.dk (Webinar)

7 ting der kan redde din virksomhed fra Corona krisen


Lav et stykke indhold, hvor du giver noget "hjerteblod" fra dig. Giv brugerne en sand værdi og få det distribueret på sociale medier og i nyhedsbreve. Du vil hurtigt opleve en positiv respons og forhåbentlig efterfølgende muligheder for dialog.


I en travl hverdag ville du næppe have læst denne blogpost her til ... for du ville være forstyrret af telefonen eller kolleger.

5.

5. Skru op for dine "stalker aktiviteter"

Når samfundet åbner igen, vil du og din virksomhed skulle kæmpe med alle andre om opmærksomheden. Det er der ikke noget nyt i, men det nye er at når der drejes på hanen, så vil der være rigtig mange der gerne vil ud samtidigt.


Derfor skal du overveje om du har et ordentligt "remarketing" setup - kort og godt minder du folk om at du er til stede i markedet? Der er mange muligheder for at når kommende kunder har besøgt din hjemmeside, så bliver de på Google, Facebook og LinkedIn mindet om hvem du er.

Det er min erfaring at remarketing er uhyre effektivt og ganske ofte også meget billigt.

Remarketing gør at dine kunder ikke glemmer dig

Desværre er der mange små virksomheder, som ikke har slået remarketing scrips (kode) til på de forskellige platforme. Det kan være en rigtig god ide at få lavet dette setup men krisen kradser, så er du klar til at ramme kunderne når det hele åbner op igen.


Er du en rendyrket B2B virksomhed kan du skrue yderligere op for dine stalker aktiviteter, da du kan spore hvilke virksomheder som har besøgt din hjemmeside.

At opsamle information om nye kunders adfærd på din hjemmeside, giver dig uvurderlig information og skaber leads.


Udfordringen lige nu er at alle løber forvirrede rundt, men det bliver de ikke ved med. Så opsaml den nødvendige information og påvirk dine kunder over længere tid - så er du ikke et "spritnyt" bekendtskab når krisen er ovre.


6.

6. Byg et stort (købeklart) publikum

Overskriften her er nemt skrevet - men er svær at udføre i praksis. Men strategisk er det vigtigt at du forholder dig til at bygge en kø af ventende købere.

Lige nu er det svært at sælge rejser og foredrag, men når det åbner op igen er det nemmere når der står folk og venter. Derfor skal du bygge dig et publikum der følger dig.


Platformen de følger dig på er underordnet og du må naturligvis gerne tænke i at kombinere dem.


Langt de fleste tænker Facebook og LinkedIn, men du kan også bygge dit et trofast publikum på Instagram og Youtube.

For at kunne bygge dig et publikum, skal du naturligvis have noget indhold som giver værdi og som er "likeable". Måske skal du også afsætte et budget til annoncering,  så du kan starte med at få likes og opmærksomhed.


Denne video blev lavet på under 15 min. med værktøjet Promo.com


Især kontinuitet er vigtigt når det handler om at bygge et publikum op, så brug Corona ventetiden på at lave social media klart indhold . Start med at poste nu, men gør også indhold klart som kan komme løbende fremover.


Du kan med fordel tænke i 3 social media spor når du skal planlægge dit indhold:

  • Always on - dine produkter og services fortalt på forskellige måder
  • Særlige kampagnetiltag og tilbud som kræver speciel opmærksomhed
  • Behind the scenes - opslag der viser noget om folkene bag virksomheden eller jeres måde at gøre tingene på. Jeg synes ofte disse "behind the scenes" opslag har en rigtig god rækkevidde.

Rødvig Kro & Badehotel er et godt eksempel på en virksomhed som har bygget et stort og loyalt publikum.

Et nyhedsbrev kan blive alle pengene værd

Nyhedsbreve har stadig en høj effekt og det er måske nu, du skal kigge på at få kickstartet det?

Nyhedsbreve kan gøres meget personlige og har stadig store muligheder, hvis det gribes rigtigt an. Det er en udfordring at få samlet permissions op, men værktøjerne bliver bedre og bedre. Eksempelvis kan du opsamle e-mails direkte fra Facebook.


Det er måske nu og de næste par måneder at du har tiden og muligheden for at opbygge en effektiv e-mail liste. Du kan også "forudskrive" mange af dine e-mails så du ikke skal slide så hårdt når "ballonen" går op igen.


Der er kommet meget billigt software som gør e-mail udsendelser og opsamling nemmere. Du kan kigge på ting som Mailchimp og Thrive - som har nemme startguider til at komme igang.


Er du modig (og fremsynet) kan du kigge på om det er tid til at kaste sig over marketing automation - som gjort rigtigt vil gøre underværker for din forretning.


E-mails er fremadrettet en billig kontaktform og i disse likviditetsudfordrende tider, kan det sagtens være en vej du og din virksomhed skal gå.


At have et stort publikum gør at du kan få dit budskab hurtigt og billigt ud. Samtidig lærer du på responsen hvad potentielle kunder de tænker. Det tager tid at opbygge et publikum - men den tid har du formodentlig nu ... så brug den fornuftigt.

7.

7. Få lavet produktudvikling og konceptualisering

De fleste selvstændige har en ide til et produkt eller en service, som blot ikke er ført helt ud i livet. Det kan være en ide om at bundle nogen ydelser eller lave nye aktiviteter.


Så kan du finde på et "nyt produkt" eller et klart koncept?


Venindekoncept for frisører:

Det kan være frisøren som har leget med tanken om et særligt "Veninde koncept" hvor to veninder kan komme samtidigt i salonen og samtidigt blive forkælet. Nu kan ideen beskrives og der kan laves materiale klar til når der åbnes igen.


Før el rapport koncept for elektrikere:

Det kan være elektrikeren der laver et særligt "Før elrapport gennemgang" - så kommende boligsælgere kan få fikset ting så de får en flot elrapport. Så er det nu videoen der fortæller om ydelsen kan skydes.


Headline hunting for freelance skribenter:

Freelance skribenten der tilbyder at omskrive alle overskrifter i en kundes website - så deres læsere engagerer sig mere i indholdet. Kan læses i Google Analytics.


Sæt dig ned og kig på hvad der vil give mening at "åbne" med igen når krisen forsvinder. 

Jeg overvejer selv at lave et kursus der hedder "Den digitale enmandshær"

Jeg har selv gennem længere tid gået med ideen om et kursus, som skulle rette sig mod den lille virksomhedsejer. En ejer som ved at der findes masser af kunder på nettet, men som i dagligdagen ikke får eksekveret på det..


Behovet for at komme meget stærkt tilbage fra corona krisen hurtigt er stort - men tiden er knap. Så vil jeg på en dag kunne lære små selvstændige at blive skarpe på online markedsføring og hvordan de kan skabe leads online?


Nu har jeg tiden til at få beskrevet kurset og konceptualiseret det og det bør udnyttes.


Hvilke behov har dine kunder og hvordan kan du hjælpe dem? Lav en tydelig landingsside i dit website og gør din annoncering klar. Hold fast i punkt 1 (Find din virksomhed sande værdi) og vær klar i spyttet.

Ovenstående er eksempler på tiltag, som kan gøre dit comeback fra coroana krisen nemmere. Det kræver både overskud og motivation at knokle på når en krise raser, men det er hele indsatsen værd.


Andre gode råd:

Du bør også overveje disse ting hvis du har tid, råd og mulighed:

  • Snak med en økonomisk rådgiver, få et knivskarpt overblik over din økonomi og likviditet
  • Snak med en jurist/advokat og få klarhed over dine leverandøraftaler, kontrakter, ansættelsesforhold, lejekontrakter m.m. - lad dig ikke blive overrrasket.
  • Søg sparring med ligesindede - du behøves ikke opfinde alle de dybe tallerkner selv.
  • Arbejd med alt det du kan automatisere - har du arbejdsgange som kræver manuelle handlinger, så er det nu tiden er til at få ryddet dem væk.

Du vil også kunne lide:

Tiktok – vanvid eller fremtid – måske begge dele

Btb salg på hjemmesiden – alle veje fører til “Om os” og “referencer”

Når tingene sælger sig selv

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}